GE-VE RETROTUNING
Kadett C Station
Kadett C City SR
Motor-revisie Sedan Edwin
Schuurvondst-WinterKadett
Jolanda's Aero deel 2
Jolanda's Aero deel 1
Project GT/E deel 5
Project GT/E deel 4
Coupé van Oscar deel 3
Coupé van Oscar deel 2
Coupé van Oscar deel 1
Project GT/E deel 3
Project GT/E deel 2
Project GT/E deel 1
Coupé van Oscar deel 1

In deze blog zal ik jullie het verhaal en de foto's laten zien van de Kadett C Coupé van Oscar. Nadat Oscar deze Kadett elders heeft laten lassen, strak maken, spuiten en de motor weer was ingbebouwd, heb ik deze auto samen met Oscar en Wesley weer opgebouwd.

Wat vooraf ging aan de opbouw..........opknappen of restaureren? Uiteindelijk werd het toch een volledige restauratie. Hoe dit project begon, lees je hier.

Oscar kocht begin mei 2009 een Kadett Coupé met de bedoeling deze op te knappen en er dan lekker in te gaan rondrijden. Na inspectie bij Wesley, liep dit toch anders dan verwacht. Het opknappen werd een restauratie die in april 2011 klaar zou zijn.
Zo zag de Kadett eruit, toen Oscar hem kocht:



 

De auto eerst maar eens helemal kaal maken.





Origineel was dit een 1200, maar omdat er een grotere motor in moet komen, eerst maar een ander voorfront erin.



Na twee dagen met afbijtmiddel en een boormachine met staalborstel aan de slag te zijn geweest, heeft Oscar de Kadett deur blank.






Je kunt je wel voorstellen, wat voor een werk het is geweest om de deuren en kap met de hand blank te maken, maar het resultaat mag er wezen. Oscar kwam hierbij bijna geen rottigheid tegen, alleen een klein beetje onder bij de deur. Maar het was geen problemen om dat te herstellen.


Elke vrije minuut wordt door Oscar en Wesley aan de Kadett geklust. Onderdelen werden schoongemaakt, waar nodig geschuurd/gerepareerd en weer gespoten etc.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de brandstofpomp, de kleppendeksel, het kachelhuis etc.
Hier een foto van het kachelhuis en kachelmotor voordat deze zijn schoongemaakt.





Foto's van het resultaat van al dit schoonmaakwerk staan verderop op deze pagina.


Begin juli 2010
is ook de achteras klaar.
Oscar had besloten om de achteras niet te laten stralen, omdat er anders misschien straalgrit in de as zou komen. Hij heeft dus alles met heel veel handwerk schoongemaakt en toen de as in de menie gezet en zwart gespoten.













De steekaslagers en de staartstukkeerring is door Geert vervangen. Hij heeft ook alvast de nieuwe remvoeringen, de remtrommels en niet te vergeten de handremkabel gemonteerd. Het rubber op het einde van het staartstuk was nog goed, deze is dus niet vervangen.


Oscar en Wesley hebben ondertussen zeker niet stil gezeten. Ze hebben de koplampen uit elkaar gehaald ,schoon gemaakt, gespoten en de roestige delen vervangen. Deze zijn weer als nieuw.

Ook de rembekrachtiger, hoofdremcilinder en de remdrukverdeler zijn op deze manier weer helemaal in orde gemaakt.

John gaat Oscar helpen bij de inbouw van de motor. Hij heeft nog een hoop spullen aan Oscar meegegeven waarvan de slechte dingen vervangen gaan worden, alles weer schoon en roestvrij gemaakt mag worden en spuiten wat gespoten moet worden. Genoeg te doen dus. Oscar is dus druk aan de slag gegaan met de onderdelen zoals de injectierail, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, bobine, motorsteunen enz enz.

De bobine voor en nadat deze onderhanden is genomen:





Na een paar keer pech gehad te hebben, heeft Oscar dan toch via John 2.2 Rekord remklauwen kunnen scoren:






Ondertussen werkt Oscar gestaag door en is alweer het volgende reslutaat te bewonderen.
De inlaatbuis met de gasklep is weer helemaal klaar. Oscar heeft de inlaatbuis gedemonteerd en gestraald. Toen deze helemaal schoon was, heeft hij deze in de kleur gespoten en afgewerkt met blanke lak. Verder is het gasklephuis helemaal gedemonteerd geweest ,en met een dremel helemaal gepolijst. De boutjes en moeren zijn vervangen door rvs en er is een nieuwe pakking tussen het inlaatspruitstuk en het gasklephuis geplaatst.
John zal nog de poorten uitvijlen met de powervijl.





Het resultaat:





31 juli 2010
De injectierail is ook al klaar. Deze zag er behoorlijk gehavend uit maar Oscar kan tevreden zijn over hoe het geworden is. De injectierail is helemaal uit elkaar geweest en alle losse ondedelen zijn vervangen, zoals de brandstofslang, pakkingen, klemmetjes,enz enz.
De stalen brandstof leiding is gestraald en in kleur gespoten.










Met de carrosserie heeft Oscar eerder behoorlijk wat pech gehad. Hier een kort verslag van Oscar zelf:

Hier wat foto's. Deze zijn van de winter (winter 2009/2010) gemaakt zoals je kunt zien .
Na enige tegenslag met de 1 componenten epoxy hadden Wesley en ik besloten om hem dan toch maar te laten stralen. (De 1 componenten epoxy ging niet samen met de strijkkit. Deze epoxy brandde helemaal op)
Dus de Kadett opgeladen voor transport naar de straler.

Hier was de onderkant al helemaal met de hand kaal gemaakt en met de foute epoxy behandeld, ook een gedeelte van de voorkant.





.




Hier is hij alweer helemaal gestraald en in de goede epoxy gespoten. Nu meteen helemaal van binnen en buiten.









Toen alles was gestraald en gespoten, is er nog 1 slecht stukje naar boven gekomen door het stralen. Dit is meteen in orde gemaakt en gelast. Maar goed dat ik hem heb laten stralen, dit waren waren we anders niet tegengekomen.









Oscar en Wesley hebben hierna de dempingsmatten erin gebrand. Het was nog best een probleem om daar een goede oplossing voor te vinden. De dempingsmatten die gewoon bij de automaterialenzaak verkrijgbaar zijn kun je niet branden, maar moet je plakken. Dat wilde Oscar niet, die krijg je nooit strak in alle ruimtes. En Oscar wilde iets waar zeker geen vuiligheid en vocht meer onder komt. Toen is hij dus naar een dakdekker geweest voor een stuk dakbedekking.
Deze hebben ze erin gebrand. Nu komt er zeker geen vuil en vocht meer onder.






Terwijl de carrosserie bij de straler was, zijn Oscar en Wesley aan de slag gegaan met de vooras. Hier wat foto's. Deze foto's zijn genomen, toen de as helemaal was gedemonteerd, gestraald en in de epoxy was gespoten. Alle lagers zijn venieuwd, de rubbers, veren enz.


















Tussen door blijft Oscar druk aan de slag om al de losse onderdelen schoon te maken. (Dan merk je pas uit hoeveel kleine dingen een auto is opgebouwd.)
Overal zaten een hoop oude kitresten op, vooral op de kacheldelen. Maar met veel geduld en liefde, krijg je een mooi resultaat:





De kachelradiateur was een project op zich. Deze zag er verschrikkelijk uit, helemaal onder de oude kitresten en tussen de lamellen zat erg veel rotzooi. Oscar heeft alles met een naald eruit gepeuterd. Een monnikenwerkje, maar het is hem gelukt!! Alles is weer schoon.





De motorsteunen, voor en na het stralen en spuiten.









De ruitenwissermotor:





Ook het thermostaathuis moest er aan geloven. Bij de dealer waren zelfs de rubberen pakking en de pakking voor tegen de cilinderkop nog gewoon verkrijgbaar.
Het thermostaathuis is eerst goed schoongemaakt. Op de plaats waar de thermostaat zit was veel troep aangekoekt. Die heeft Oscar voorzichtig met een dremel verwijderd. Daarna heeft hij de buitenzijde licht opgeschuurd en gespoten.









En ook de ontsteking is onderhanden genomen. (Een nieuwe verdelerkap en rotor komen er later nog op.)











Uitlaatspruitstuk voor en na het stralen en spuiten:







De luchtmassameter





Stuur en stuurkolom:





De benzinetank







Deze Recaro's zullen straks in het Kadettje komen



Ondertussen heeft Oscar steeds minder plek om alle onderdelen die klaar zijn op te bergen. Hij heeft zelfs onderdelen onder zijn bed liggen. Alles is al vol, op de kast, in het dressoir, in de kast, bij dochter Melissa op de kast, in de schuur, in de loods en zelfs bij Wesley en Angelina op de zolder ligt alles helemaal vol.

De bedoeling is als alle losse onderdelen klaar zijn ,dus schoon gemaakt , gereviseerd , en evt gespoten, om verder te gaan met de carroserie. Die hoeft alleen nog uit geplamuurd en geschuurd te worden, verder is deze al klaar. Doordat Oscar alle onderdelen nu alvast schoonmaakt, spuit etc., kunnen ze straks meteen beginnen met de afbouw, als de Kadett gespoten is.
Wesley en Oscar gaan dan de assen eronder monteren, daarna gaat hij naar de 2.4 dokter in Den Haag (= John),waar de 2.4 motor ingebouwd gaat worden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Begin augustus 2010
is Oscar begonnen met de voorschermen uit te kloppen, ofwel het vels randje in de ronding. Dat is nodig omdat Oscar er 15inch velgen onder wil hebben en omdat hij de Kadett 60mm wil verlagen. Als hij het randje niet dichtklopt, lopen de banden anders aan.
Hij kon bij een collega een speciaal hamertje lenen daarvoor. Het was een heel werk. Dit moet echt heel geleidelijk geklopt worden, anders scheurt het plaatwerk of vervormt het voorscherm.
Na ettelijke uurtjes kloppen zijn ze klaar!!





En dan is het ondertussen al september. Op 25 september 2010 gaan Oscar en Wesley met de rolkooi aan de slag. De rolkooi zal gepoedercoat worden. Vantevoren eerst dus alles passend maken. Ook omdat de Kadett nu nog niet gespoten is en er dus geen beschadigingen in de lak kunnen ontstaan door het passen en boren etc.









Het is gelukt om een nieuw ruitenspoeiervaatje te kopen.



Foto's van de diverse onderdelen die bij Wesley en Angelina "gestald" liggen.






------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En dan op 13 november 2010 is het zover. De Kadett gaat op transport voor zijn kleurtje.
René vd Noort (
www.renotuning.nl) zal de Kadett in samenwerking met een autospuiter in Zutphen plamuren, schuren, strak maken en in de grondlak en kleur gaan spuiten.





Ondertussen blijft Oscar druk met alle losse onderdeeltjes.





Terwijl de Kadett bij de spuiter is, gaat Oscar bij John aan de slag met de versnellingsbak etc. John zal straks de motor en versnellingsbak gaan inbouwen. Deze klus kunnen jullie volgen in het volgende deel.
WelkomOver mijNieuws-AgendaFoto'sProjectenMeetings-Evenementen etc.VERKOCHT Kadett C SedanContactLinks