In deze blog zullen Jolanda en ik jullie op de hoogte gaan houden van ons nieuwste project. Een Opel Kadett C Aero 1.2S met baurnummer 1140.
Een Aero was altijd al een droom van Jolanda, maar helaas voor ons te duur. In oktober 2011 ontdekte Geert echter een mooie Aero op internet die misschien voor ons toch haalbaar zou kunnen zijn. Het betrof een Aero die iemand aan het opknappen was. Hij was al opnieuw gespoten en voor een klein deel opgebouwd. Het project stond echter al een tijdje stil en de eigenaar had daarop besloten om hem te verkopen. Voor ons een buitenkans. En zo werd de koop gesloten en zijn we nu toch echt in het bezit van een echte Aero. Het "verhaal" van de Aero kunnen jullie hier lezen en verder volgen.
Toen we de Aero kochten, stond deze er zo bij:




Dit hield dus in dat we heeeeel veeeel losse onderdelen moesten gaan vervoeren en dat deze samen tot een complete Aero opgebouwd mogen worden. Een leuke "puzzel".
Een tijdje terug hebben we alvast een deel van alle losse onderdelen meegenomen. De auto zat behoorlijk vol:



En op 19 november 2011 heeft Geert, met hulp van Dennis, mijn vader en schoonbroer, de Aero zelf en de resterende onderdelen opgehaald.


Omdat Geert op dit moment nog bezig is met de laatste werkzaamheden aan zijn geel-zwarte GT/E is de Aero zolang gezellig langs de "Junior" gezet. Hier zal hij bivakkeren totdat Geert met de GT/E zover is en echt aan de Aero kon beginnen.


Kerstvakantie 2011:
En nu is het dan zover. De eerste werkzaamheden aan de Aero zijn begonnen. Geert heeft als eerst de onderdelen van de vooras in elkaar gezet, zoals de naaf met nieuwe lager en schijven, nieuwe onderste draagarmbussen en nieuwe fuseekogelhoesjes.
De pedalenbox is alvast in elkaar gezet. (Zie onderstaande foto's)




Als volgende gaat de achteras eronderuit zodat Geert er een andere overbrenging in kan zetten. Er komt namelijk een kleine maat banden onder de auto (175-50-13) op GT/E Fuchs-velgen.
De overbrenging wordt dan een 3.70 verhouding, die Geert laatst heeft kunnen kopen via iemand van de Kadett C Club.

De velgen met bandjes:

En op 27 december heeft Geert de Aero bij de stalling opgehaald en nu is die dus thuis.........

Het echte werk kan nu beginnen.
28 december 2011:
Vandaag heeft Geert de achteras er onderuit gehaald en gedemonteerd. Dit heeft hij eigenlijk gedaan omdat hij er een andere overbrenging in wilde zetten. (Een 3.70 i.p.v. een 4.11, waar we het al eerder over hadden)
Achteraf zijn we blij dat hij hiertoe besloten heeft. De vorige eigenaar had de as afgedopt en laten zandstralen. Toch kwam Geert nu nog straalstof tegen in de as.
Dus het afdoppen, met het diffirentieel nog in de as, raadt Geert niet aan.



Geert heeft de as helemaal schoongemaakt en andere lagers gebruikt. De lagers van de twee diffs hadden namelijk allemaal inloop-sporen.

De pignonhoogte afgesteld en de lager de juiste voorspanning gegeven.


Daarna de kroonwiellagers met afstelringen erin gezet en de juiste tandspeling afgesteld.


De as is nu klaar om weer in elkaar gezet te worden.
29 december 2011
Vandaag heeft Geert de achteras weer in elkaar gezet en de remleidingen op de as gezet. Ook heeft hij de as afgevuld met olie.

En de as weer onder de auto gezet.....

De handremhendel gespoten en gemonteerd.
En een schakelaartje erbij gezet.



Verder heeft Geert de oude motorrubber eruit gepeuterd, en een nieuwe erin gezet.

En dan is het nieuwe jaar aangebroken.....
Na een paar weken niets aan de Aero gedaan te hebben heeft Geert op 21 januari 2012 de draad weer eens opgepakt.
Hij heeft de bovenste draagarm rubbers erin gezet met gereedschap dat hij vorige week samen met een collega heeft gemaakt.


Daarna de draagarmen in de auto gezet.


Ook de rembekrachtiger en hoofdremcilinder erin gezet, en het gasmechanisme.

Aan de binnenkant het pedalenbox geplaatst en de schutbord-isolatie.

Zaterdag 28 januari 2012 heeft Geert het front achter de grill zwart gemaakt.





Als straks de grill er weer in zit, ziet dat er weer netjes uit.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na een paar stille weken heeft Geert 18 en 19 februari weer aan de Aero gewerkt.
Het kachelhuis is in elkaar gezet en in de auto gekit.

Ook de kachelradiateur in het kachelhuis gezet en de verdeelklep van nieuw schuim voorzien.


De kabelboom in de auto geplaatst.



De vloerbedekking en zijpanelen achter in de auto gezet.


Achterbank en bekleding onder de achterbank gezet. De achterbank zit nog alleen onder vast want de cabriokap boven moet nog geplaatst worden.



De kofferkleprubber zit er ook in.

Als je geen Carnaval viert, heb je genoeg tijd over om aan de Aero te werken.....
De tank met nieuwe vlotter in de auto gezet.


Het dashboard en tellerklok erin gezet, en meer kleine spullen in de auto gezet.

Ook de dorpellijsten en gordels zitten er nu in.

En gelijk de stoelen erachter aan.


Zaterdag en zondag 25 en 26 februari heeft Geert weer aan de Aero gewerkt.
De motor onder handen genomen, alles eraf gehaald, ook de cilinderkop .
Alles schoon gemaakt en nieuwe koppakking ertussen gezet.





En gelijk alles weer zwart gespoten.


Ook de kleine onderdelen zwart gemaakt.





De versnellingsbak ook in orde gemaakt.


Binnenkort alles inbouwen...........
|