|
 | GE-VE RETROTUNING | |
|
|
| |
| Het is ondertussen mei 2011 en het project van Oscar is klaar
Ik heb nu dus tijd om aan de opbouw van mijn eigen Kadett GT/E te gaan beginnen.
Ik ga eerst de achteras opbouwen.
Hier de eerst stappen. Het sperdiff uit elkaar gehaald, gecontroleerd en gereinigd. Daarna het pignontandwiel op de juiste hoogte uitgemeten met nieuwe lagers. Het sperdiff weer in elkaar gezet en de nieuwe lagers op de juist spanning gemonteerd en de tandspeling uitgemeten.



 - 8 mei 2011:
De 1e steekas alvast schoon gemaakt en gelijk een foto gemaakt van wat voor remmen er achter op komen.

Afgelopen woensdag en vandaag, zaterdag 14 mei, weer gewerkt aan de achteras. Verder vandaag ook de as en remklauw schoon gemaakt en gespoten. Alvast 1 kant van de as opgebouwd.






Update 21 mei 2011:
Weer e.e.a. gedaan van de week.
De achteras is bijna klaar, het staartstuk moet ik nog ophalen dit wordt een stalen staartstuk van een Opel GT.



Vandaag de vooras-delen tevoorschijn gehaald die al in de zwarte grondlak staan. Ik heb toch nog even wat plekjes bij gewerkt, want de delen liggen al een paar jaartjes op zolder te wachten om gespoten te worden.



24 mei: Vandaag ook weer lekker bezig geweest met de vooras opbouwen.

Hier even de schijf controleren op hoogteslag



Woensdag 25 mei gebruikt om verder te gaan met de Kadett.
Vandaag een heel werk gehad. Plan was om de bodem te spuiten met steenslag-bodyschutz. Het afplakken was een hele klus.






En toen kon het aanbrengen van de steenslaglaag beginnen.





Op sommige foto's lijkt de bodem wat oranje van kleur. Dat komt door het oranje zeil wat ik op de vloer had gelegd.
Het is een latertje geworden, maar de bodem en wielkasten zijn klaar.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Donderdagavond 26 mei is Geert verder gegaan om alles af te krijgen.
Ik (Jolanda) heb (stiekem) een aktiefilmpje gemaakt van Geert. Kwaliteit is niet geweldig, maar oke.
KLIK OP DE FOTO OM HET FILMPJE TE STARTEN.

De foto's en update zal Geert zelf nog posten. Hij is nog eventjes bezig vrees ik.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
De auto is van onderen weer mooi zwart. Vrijdag de vooras eronder gezet.




En vanavond ook nog de achteras eronder gezet, maar hier heb ik geen foto's van gemaakt, het was laat.
Juni 2011:
Het eerste weekend van juni is zoals altijd onze meeting, dus te druk om aan de Kadett te werken.
Na een goed meetingweekend ben ik weer verder gegaan met de GT/E.
Ik heb alle holle ruimtes behandeld met ml-tectyl en ook andere delen behandeld. Alleen is het een heel karwei om de delen die in het zicht blijven daarna weer schoon te maken.




Nadat alles weer schoon is kan het echte opbouwen beginnen.
Eerst het pedalenbox schoon gemaakt, gespoten en in de auto geplaatst.

En ook de rembekachtiger onder handen genomen.



Verder heb ik alvast de rubber stoppen in de kofferbodem gemonteerd en de schroeven van het uitbouwset afgeslepen.

Pinkstermaandag het stalen staartstuk van een Opel GT opgehaald.
Met dank aan M. Schaafsma.

17 juni 2011:
De afgelopen week het staartstuk in orde gemaakt. Deze is nu klaar om onder de auto te zetten. Ik heb meteen alle rubbers en het lager vernieuwd.
Het ophangijzer aan de voorzijde even verstevigd door een paar extra lasrubsen.






18 juni 2011:
Ik heb vandaag de panhardstang ingekort en weer netjes gemaakt.


Verder heb ik de remleidingen van de voorremmen gebogen en op maat gemaakt. De foto's daarvan komen nog.
19 juni:
Zo vandaag weer eens bezig geweest. Als eerste de tank gemonteerd, en ook de tankklep en het linker zijrooster.



De zijpanelen achter schoon gemaakt, van een nieuw laklaagje voorzien en meteen geplaatst.



De handremhendel geschuurd, opgespoten en geplaatst

De remleidingen aan de voorzijde zijn ook zo ver klaar, de remleiding naar achter komt later, want de remdrukregelaar moet nog een plaatsje krijgen.
Maar daarvoor moet het interieur eerst in de auto om dan een goed plekje te vinden. Zoals eerder beloofd, hier de foto's daarvan.



Verder de achteras met olie gevuld en de handremkabel aan de remklauwen vastgezet. De rubber stoppen in de binnenruimte zitten er ook allemaal in.
Woensdag 22 juni de radiateur opgehaald bij een radiateuren / airco bedrijf hier in de buurt. Ze hebben daar een nieuw koelblok geplaatst met meer koel/doorstroom capaciteit. Verder hebben ze linksonder een aansluiting voor een koelsensor gesoldeerd, dit omdat ik met een electrische koelvin wil gaan werken.
Vanavond de radiateur geschuurd en opgespoten en de nieuwe dop geplaatst met 1,4 bar openingsdruk ( hoger dan standaard ).


Woensdag 29 juni zijn we bij Biesheuvel Autosport geweest. Daar hebben we een paar retro-kuipstoelen gekocht van Cobra, voor in de GT/E straks. Verder nog wat klein spul en een brandblusser gekocht.



-----------------------------------------------------------------------------------------------
9 juli 2011
Nadat ik de afgelopen weken niet veel aan de Kadett heb kunnen doen, ben ik vandaag weer bezig geweest.
De kacheldelen allemaal geplaats, (dit is altijd een leuk tijdrovend karwei ).


En deze week ook een koelventilator met bevestigingsmateriaal besteld en vrijdag binnen gekregen.

Zaterdag 16 juli
Ik ben eigenlijk niet tevreden over de oude portierruiten. Omdat ik zo snel geen nieuwe ruiten kan krijgen, heb ik een paar nieuwe van de zolder gehaald. Deze lagen daar eigenlijk klaar voor de andere GT/E (mijn volgende project...!?)

De opbouw van de deuren kon nu van start gaan:
Creatief met plastic.

Deur links:



Deur rechts:


Zondag 17 juli
Vandaag weer e.e.a. schoongemaakt en gespoten


En ook, met nog wat kacheldelen, alles alweer ingebouwd

Deze schroefjes schoongemaakt om te spuiten. Schroefjes zijn voor de dorpellijsten.


Nieuwe deur- en kofferbakrubbers van de zolder afgehaald en geplaatst.



De afdekplaten in de foto's hieronder zijn op maat gemaakt en gecoat door Dennis.

Ook voor in de kofferruimte heeft Dennis afdekplaten gemaakt.
De afdekplaten moeten nog goed vastgezet worden.


Ook de stoelframe-beugels helemaal schoon gemaakt, gespoten en geplaatst.



Dennis heel erg bedankt voor de mooie afdekplaten. Ziet er super uit.
Op zaterdag 23 juli begonnen om de rolkooi onderhanden te nemen. I.v.m twee feestjes echter op tijd gestopt en zondag 24 juli (een regenachtige zondag) lekker verder gegaan.
Als eerste heb ik de stangen, waar krassen op zaten, met gewoon schuurpapier en waterproofschuurpapier opgeschuurd. Daana met polijstpasta de stangen gepolijst tot ze weer mooi glad zijn.




Toen alles schoon en glad was heb ik de kooi in de auto geplaatst. Dit is een hele klus, maar hij paste perfect. Ik had hem al voordat hij naar de spuiter ging passend gemaakt.




Daarna even de stoelen geplaats om te kijken hoe en wat ik moet aanpassen aan de stoelverstelling. Dat wil ik van de week gaan doen.


Woensdag 27 juli
Vandaag, op mijn vrije dag, ook weer wat aan de Kadett gedaan.
Ik heb de remdrukregelaar nu definitief op z'n plaats gezet.

En de stoelbvestiging aangepast voor de stoelen.



Nu is de motor aan de beurt , de cilinderkop gaat eraf omdat er een aangepaste koppakking tussen komt. Ik haal ook gelijk het carter en het distibutiedeksel eraf om deze schoon te maken en opnieuw te spuiten.


Zaterdag 30 juli
Vandaag één en ander aan de motordelen geklust. Als eerste heb ik de kleppendeksel blank gemaakt.

Daarna de distributiedeksel schoongemaakt en alvast gespoten

's Avonds de kop ook nog schoongemaakt. De motoropbouw kan beginnen.


Zondag 7 augustus had ik weer tijd om met de motor van de GT/E verder te gaan.
Ik heb de motor en diverse losse delen gespoten.





Toen alles droog was (dat ging goed vandaag met de zon en de wind) de delen weer op de motor gezet met nieuwe pakkingen.



En nu kan de motor ingebouwd worden.
|
|
|
|
|
|